post

Czas na ciąg dalszy naszych kocich porad…

Jama ustna

W jamie ustnej kota gromadzi się wiele bakterii. Niestety pozornie najbardziej oczywiste i najłatwiejsze rozwiązanie tej sytuacji wcale nie jest łatwe. Trudno bowiem przekonać kota do regularnego mycia zębów. Jest to jednak możliwe. Przede wszystkim trzeba przyzwyczaić go do szczoteczki oraz pasty w jak najmłodszym wieku. Pierwsze szczotkowanie powinno być połączone z zabawą. Wybór szczoteczek jest bardzo duży, od tradycyjnych, po takie, które nakłada się na palec. Nie wolno jednak użyć szczoteczki przeznaczonej dla ludzi, ponieważ wpływa ona niekorzystnie na dziąsła kota. Z wyborem pasty do zębów jest już mniejszy problem. Każda zakupiona u weterynarza będzie odpowiednia. Alternatywą wobec tradycyjnego szczotkowania jest specjalna sucha karma, zabawki oraz smakołyki. Jeśli jednak kot ma problemy z odkładającym się kamieniem, najlepszym rozwiązaniem jest szczotkowanie ząbków u weterynarza.

Nos, uszy, oczy

Nos, uszy oraz oczy zdrowego kota nie wymagają generalnie żadnych dodatkowych czynności pielęgnacyjnych. W niektórych przypadkach musimy jednak pomóc naszemu mruczkowi. W przypadku kataru zaleca się, aby przemyć co jakiś czas nozdrza ciepłą wodą. Pozwoli to na skuteczne usuwanie wydzieliny. Podobnie jest z oczami. W przypadku zauważenia wydzieliny należy przemyć je naparem ze świetlika. Czasami zdarza się, że w uszach kota zgromadzi się nadmiar woskowiny. Można ją łatwo usunąć ciepłą wodą. Nie wolno stosować alkoholu.

Wszystkie powyższe czynności powinny być jednorazowe. Pojawiająca się wydzielina jest prawdopodobnie symptomem choroby lub infekcji. W każdym przypadku należy udać się do weterynarza. Ciepłą wodą można usunąć wydzielinę, jednak zdecydowanie nie da się usunąć przyczyny pojawienia się tego niepokojącego symptomu.

Pasożyty

Kota może zaatakować zarówno pasożyt zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Łatwiej walczyć przeciwko pasożytom zewnętrznym. Przede wszystkim należy zabezpieczyć kota przed niebezpiecznymi kleszczami. W walce z pchłami skutecznie może pomóc specjalna obroża oraz kropelki. Przed podaniem jakiegokolwiek preparatu trzeba jednak sprawdzić, czy jest on przeznaczony wyłącznie dla kota. Nie wolno stosować tych, które są dedykowane dla psów.
W przypadku wykrycia pasożyta wewnętrznego, najlepiej zgłosić się do weterynarza. Przy odpowiedniej kuracji leczenie wcale nie musi być kosztowne ani bolesne.

Większość kotów doskonale radzi sobie z higieną osobistą. Czasami jednak nasza pomoc może okazać się bezcenna. Warto o tym pamiętać.